Meerzicht-Oost, Zoetermeer
Bekijk buurtAan de Kaaskenswater 5 in Zoetermeer staat een ruime tussenwoning uit 1974 met een woonoppervlak van 144 m² en een perceel van 151 m². De woning heeft energielabel B, wat duidt op een redelijk zuinige woning. Met een vraagprijs van €475.000 ligt deze woning 16% boven het buurtgemiddelde, maar dat is te verklaren door de royale oppervlakte, 33% groter dan gemiddeld in de buurt. Bekijk ook het aanbod van tussenwoningen in Zoetermeer.
Meerzicht-Oost is een wijk in Zoetermeer met ruim 6.300 inwoners. De buurt kent een mix van leeftijden, met veel 25-45-jarigen en ook een aanzienlijk aandeel 65-plussers. Ongeveer 40% van de woningen is koop, en de meeste woningen zijn gebouwd tussen 1970 en 1990. Twee bewoners geven aan dat de buurt kampt met verloedering en een onveilig gevoel, maar ook dat er actieve vrijwilligers zijn die proberen verbeteringen aan te brengen. Een bewoner zegt: "Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk." Een ander: "De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel." Op basis van twee beoordelingen scoort de buurt gemiddeld een 5,9. Lees meer over de buurt Meerzicht-Oost.
Voor dagelijkse boodschappen kun je terecht bij Albert Heijn of Jumbo, beide op loopafstand (om de hoek). Ook SPAR express en Hoogvliet zijn vlakbij. Kindcentrum De Entree is de dichtstbijzijnde basisschool, op twee straten verder. Ook Katholieke basisschool De Regenboog en IKC De Piramide zijn op loopafstand. Het treinstation ligt op tien minuten lopen. De gemeente Zoetermeer biedt verder diverse voorzieningen.
Op het moment van schrijven wordt de woning via meerdere kanalen aangeboden, waaronder Van Brero & Breugem Makelaardij bv.
Details van deze woning
Kaaskenswater 5, Zoetermeer
Redelijk · 2 bewoners
Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk, de vogelconcerten op verschillende uren van vroege ochtend tot late avond. Bankjes in het park en andere plekjes op elke paarhonderd meter waar je veilig kon genieten en anderen ontmoeten. Nu zijn teveel hoge bomen gekapt, om vaak totaal onduidelijke redenen, een park met maar een paar bomen, vrijwel alle struikgewas tot de grond toe weggekapt, nauwelijks bankjes meer. Het is stil geworden. Vogels mogen niet meer worden gevoerd, nestelen kunnen ze nergens meer, bankjes zijn weg. Vandalisme, onveiligheid, vervuiling, zwerfvuil, verloedering en eenzaamheid nemen zienderogen toe. Mensen willen elkaar niet meer kennen. Dit komt niet alleen door toegenomen multiculturele samenleving, al draagt dit er wel toe bij. Kinderen leren weinig wat dat betreft, in vergelijking met de strengere opvoeding vroeger van thuis, op school en aanspreken op straat. Er zijn zoveel studies hoe belangrijk bomen en ander goed verzorgd groen zijn voor het sociale klimaat en gedrag in een buurt. Bomen zorgen voor zuurstof, luchtzuivering, schaduw en koelte in de warmte en beschutting, geluiddemping, naast alles wat erin leeft aan dieren, insecten, vogels. Mensen gedragen zich beter in een goed verzorgde groene buurt. Daarom is dit grootschalig verwijderen van alle groen onbegrijpelijk en bijna misdadig. Er is veel te weinig vervangende aanplant. Wij kunnen niet genieten van wat er misschien over vijftig jaar weer kans heeft gezien de botte bijlen te overleven. En er zijn geen bankjes om even te rusten en voor sociale contacten. Wij zitten met de groenarmoede nu, verdwenen vogels, eenzaamheid.
De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel. In donker zo min mogelijk naar buiten. Er zitten nogal wat vervuilers tussen die het allemaal niets kan schelen. Zwerfvuil, peuken, vandalisme, drugs, beschadigde auto's, inbraken, af en toe veel lawaai, hele jaar knallen. Vrijdags parkeeroverlast en files. Mensen durven elkaar niet aan te spreken. Aantal vrijwilligers proberen verbeteringen aan te brengen met vuil ruimen en zo, leuke buurtacties voor eigen flat of straat, buurtbeheer probeert te helpen verbeteren, gemeentesubsidie daarvoor. In combinatie met verduurzamingsacties waarop we wachten. Alle leeftijden. Dus voorzieningen ook voor ouderen nodig, ik roep al jaren om meer bankjes, buurttuin, laagdrempelige ontmoetingsruimtes voor alle doelgroepen. Is er vroeger allemaal geweest en zo was er meer samenleving in letterlijke zin. Sinds Palenstein deze kant op is doorgestroomd is verloedering heel hard gegaan. We hebben een halte van randstadrail, maar er is geen buurtbus meer, veel te ver om te lopen als je verder af zit. De flats en winkelcentrum zijn oud en moeten dringend grondig worden vernieuwd. Veel achterstallig onderhoud. Er is ook hier dringend behoefte aan woningen. Al zijn er ook in gebruik door mensen ze gratis hebben en zelf langdurig in thuisland zitten. Er zijn veel lagere scholen in deze wijk. Ik heb zelf geen kinderen dus kan niet oordelen over de kwaliteit. Er zijn veel te veel bomen gekapt, struiken weg, vogels vinden nauwelijks meer zitplaatsen dus zijn er weinig. We kunnen ze nauwelijks lokken met voeren vanwege ernstige muizen en ratten overlast. Het park is veel te kaal. Door waterproject veel oude grote bomen verdwenen en weinig herplant. En er staat nog veel meer bomenkap op de lijst. Onderhoud en zorg voor aanwezig groen kennelijk te duur. Er zijn toch echt bomendokters die mogelijk ook de oude bomen kunnen helpen. Er zou veel meer groen moeten komen, ook op de flats, galerijen en zo. Voor aanzicht, vogels, insecten, bijen en vlinders vooral. Maakt mensen ook blijer en meer betrokken en scheelt vandalisme. Is psychologisch bewezen. Maandelijks grofvuil ophalen zou terug moeten komen. Eventueel per wijk of groep straten een andere dag. Zou veel vuil dumpen besparen. En wie weet recycling bevorderen. We kunnen vanwege vandalisme geen minibieb of weggeefkastjes plaatsen, zelfs geen prikbord met aanbod, terwijl daar wel behoefte aan is. Vroeger waren er veel ruimtes die voordelig konden worden gehuurd door verenigingen en kleine ondernemers. Rond het winkelcentrum. Winkelaanbod was ook veel completer met een blokker, dhz, schoenen, hakkenbar, jamin, readshop, enz. Nu is alles weg en onbetaalbaar. Veel mensen proberen te verhuizen naar wat betere buurten. Er is eenzaamheid. Er heeft iemand vier maanden dood in huis gelegen en dat is niet de eerste. Dagen, weken is echt ook voorgekomen. De omgeving is niet echt inspirerend, weinig betrokkenheid door de verloedering en weinig gratis of goedkope mogelijkheden.
Gegevens uit Meerzicht-Oost
Gegevens uit Meerzicht-Oost
30 binnen 5 km
72 binnen 5 km
Over Kaaskenswater 5, Zoetermeer
De woning aan Kaaskenswater 5 in Zoetermeer heeft energielabel B.
De vraagprijs van €475.000 ligt 16% boven het gemiddelde van €410.275 in de buurt. De woning is echter 33% groter dan gemiddeld (144 m² versus 108 m²), wat de hogere prijs deels verklaart. Of de prijs marktconform is, hangt af van de staat van de woning en de uiteindelijke verkoopprijs van vergelijkbare woningen.
Meerzicht-Oost is een diverse wijk met veel voorzieningen, maar bewoners geven aan dat verloedering en een onveilig gevoel toenemen. Er zijn echter ook actieve bewoners die zich inzetten voor verbetering. De buurt heeft een gemiddelde beoordeling van 5,9 op basis van twee reviews.
De woning heeft energielabel B. Dat betekent dat het een redelijk zuinige woning is, met lagere energiekosten dan woningen met een lager label. Exacte bedragen zijn niet te geven, maar label B is gunstiger dan het gemiddelde in de buurt, waar 44% een label D of lager heeft.
Ja, er zijn meerdere supermarkten op loopafstand, zoals Albert Heijn en Jumbo (beide om de hoek). Ook zijn er diverse basisscholen dichtbij, waaronder Kindcentrum De Entree (twee straten verder) en Katholieke basisschool De Regenboog.
Het treinstation ligt op 2,7 km afstand, ongeveer tien minuten lopen. Daarnaast is er een RandstadRail-halte in de buurt.
In de buurt Meerzicht-Oost stonden woningen gemiddeld 41 dagen te koop voordat ze verkocht werden. Dat is een indicatie van de marktdynamiek, maar zegt niets over deze specifieke woning.
6 woningen in de buurt Meerzicht-Oost