Meerzicht-Oost, Zoetermeer
Bekijk buurtDit appartement aan de Belvédèrebos in Zoetermeer ligt in de wijk Meerzicht, een buurt die ooit bekend stond om zijn weelderige groen. De advertentie vermeldt geen energielabel. Daardoor is het lastig in te schatten hoe zuinig de woning is. Met een vraagprijs van €315.000 zit dit appartement 22% onder het buurtgemiddelde van €401.989, wat het een scherpe optie maakt vergeleken met andere appartementen in Zoetermeer.
De buurt Meerzicht-Oost heeft 6.365 inwoners en een mix van leeftijden. Twee bewoners geven de buurt een 5,88. Een van hen zegt: "Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk." Een ander noemt echter: "De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel." De buurt heeft veel eenpersoonshuishoudens en een bovengemiddeld aandeel woningen uit de jaren 70.
In de ochtend loop je in een paar minuten naar basisschool De Regenboog of Wereldwijs, die om de hoek zitten. Voor de dagelijkse boodschappen zijn Albert Heijn en Jumbo twee straten verder, en AH XL op tien minuten lopen. De gemeente Zoetermeer biedt verder voldoende voorzieningen, al is het winkelcentrum volgens bewoners aan vernieuwing toe.
Op het moment van schrijven wordt de woning via meerdere kanalen aangeboden, waaronder Schieland Borsboom NVM Makelaars. De makelaar heeft geen energielabel vermeld in de advertentie.
Details van deze woning
Belvédèrebos 178, Zoetermeer
Redelijk · 2 bewoners
Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk, de vogelconcerten op verschillende uren van vroege ochtend tot late avond. Bankjes in het park en andere plekjes op elke paarhonderd meter waar je veilig kon genieten en anderen ontmoeten. Nu zijn teveel hoge bomen gekapt, om vaak totaal onduidelijke redenen, een park met maar een paar bomen, vrijwel alle struikgewas tot de grond toe weggekapt, nauwelijks bankjes meer. Het is stil geworden. Vogels mogen niet meer worden gevoerd, nestelen kunnen ze nergens meer, bankjes zijn weg. Vandalisme, onveiligheid, vervuiling, zwerfvuil, verloedering en eenzaamheid nemen zienderogen toe. Mensen willen elkaar niet meer kennen. Dit komt niet alleen door toegenomen multiculturele samenleving, al draagt dit er wel toe bij. Kinderen leren weinig wat dat betreft, in vergelijking met de strengere opvoeding vroeger van thuis, op school en aanspreken op straat. Er zijn zoveel studies hoe belangrijk bomen en ander goed verzorgd groen zijn voor het sociale klimaat en gedrag in een buurt. Bomen zorgen voor zuurstof, luchtzuivering, schaduw en koelte in de warmte en beschutting, geluiddemping, naast alles wat erin leeft aan dieren, insecten, vogels. Mensen gedragen zich beter in een goed verzorgde groene buurt. Daarom is dit grootschalig verwijderen van alle groen onbegrijpelijk en bijna misdadig. Er is veel te weinig vervangende aanplant. Wij kunnen niet genieten van wat er misschien over vijftig jaar weer kans heeft gezien de botte bijlen te overleven. En er zijn geen bankjes om even te rusten en voor sociale contacten. Wij zitten met de groenarmoede nu, verdwenen vogels, eenzaamheid.
De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel. In donker zo min mogelijk naar buiten. Er zitten nogal wat vervuilers tussen die het allemaal niets kan schelen. Zwerfvuil, peuken, vandalisme, drugs, beschadigde auto's, inbraken, af en toe veel lawaai, hele jaar knallen. Vrijdags parkeeroverlast en files. Mensen durven elkaar niet aan te spreken. Aantal vrijwilligers proberen verbeteringen aan te brengen met vuil ruimen en zo, leuke buurtacties voor eigen flat of straat, buurtbeheer probeert te helpen verbeteren, gemeentesubsidie daarvoor. In combinatie met verduurzamingsacties waarop we wachten. Alle leeftijden. Dus voorzieningen ook voor ouderen nodig, ik roep al jaren om meer bankjes, buurttuin, laagdrempelige ontmoetingsruimtes voor alle doelgroepen. Is er vroeger allemaal geweest en zo was er meer samenleving in letterlijke zin. Sinds Palenstein deze kant op is doorgestroomd is verloedering heel hard gegaan. We hebben een halte van randstadrail, maar er is geen buurtbus meer, veel te ver om te lopen als je verder af zit. De flats en winkelcentrum zijn oud en moeten dringend grondig worden vernieuwd. Veel achterstallig onderhoud. Er is ook hier dringend behoefte aan woningen. Al zijn er ook in gebruik door mensen ze gratis hebben en zelf langdurig in thuisland zitten. Er zijn veel lagere scholen in deze wijk. Ik heb zelf geen kinderen dus kan niet oordelen over de kwaliteit. Er zijn veel te veel bomen gekapt, struiken weg, vogels vinden nauwelijks meer zitplaatsen dus zijn er weinig. We kunnen ze nauwelijks lokken met voeren vanwege ernstige muizen en ratten overlast. Het park is veel te kaal. Door waterproject veel oude grote bomen verdwenen en weinig herplant. En er staat nog veel meer bomenkap op de lijst. Onderhoud en zorg voor aanwezig groen kennelijk te duur. Er zijn toch echt bomendokters die mogelijk ook de oude bomen kunnen helpen. Er zou veel meer groen moeten komen, ook op de flats, galerijen en zo. Voor aanzicht, vogels, insecten, bijen en vlinders vooral. Maakt mensen ook blijer en meer betrokken en scheelt vandalisme. Is psychologisch bewezen. Maandelijks grofvuil ophalen zou terug moeten komen. Eventueel per wijk of groep straten een andere dag. Zou veel vuil dumpen besparen. En wie weet recycling bevorderen. We kunnen vanwege vandalisme geen minibieb of weggeefkastjes plaatsen, zelfs geen prikbord met aanbod, terwijl daar wel behoefte aan is. Vroeger waren er veel ruimtes die voordelig konden worden gehuurd door verenigingen en kleine ondernemers. Rond het winkelcentrum. Winkelaanbod was ook veel completer met een blokker, dhz, schoenen, hakkenbar, jamin, readshop, enz. Nu is alles weg en onbetaalbaar. Veel mensen proberen te verhuizen naar wat betere buurten. Er is eenzaamheid. Er heeft iemand vier maanden dood in huis gelegen en dat is niet de eerste. Dagen, weken is echt ook voorgekomen. De omgeving is niet echt inspirerend, weinig betrokkenheid door de verloedering en weinig gratis of goedkope mogelijkheden.
Gegevens uit Meerzicht-Oost
Gegevens uit Meerzicht-Oost
27 binnen 5 km
64 binnen 5 km
Over Belvédèrebos 178, Zoetermeer
De woning aan Belvédèrebos 178 in Zoetermeer heeft energielabel C.
De vraagprijs van €315.000 ligt 22% onder de gemiddelde vraagprijs in de buurt (€401.989) en is ook lager dan de mediaan van €325.000. Het appartement heeft 90 m², wat neerkomt op €3.500 per m², iets onder het buurtgemiddelde van €3.645 per m². De prijs lijkt daarmee marktconform, maar zonder energielabel is het lastig de totale woonlasten in te schatten.
In 2023 zijn er 194 misdrijven geregistreerd in de buurt. Bewoners geven in reviews aan dat ze zich 's avonds onveilig voelen en dat er sprake is van vandalisme en zwerfvuil. Tegelijkertijd zijn er actieve vrijwilligers die proberen de buurt te verbeteren.
Het energielabel staat niet in de advertentie. In de buurt heeft 26,1% van de woningen label C en 39,1% label D of lager. Omdat het bouwjaar 1972 is, is de kans groot dat het label niet hoog is, maar dit is niet met zekerheid te zeggen.
Ja, er zijn meerdere basisscholen op loopafstand. Katholieke basisschool De Regenboog en Basisschool Wereldwijs liggen op 200 meter, IKC Het Zwanenbos op 233 meter. Voor voortgezet onderwijs moet je naar een school op 2 km afstand.
Het treinstation ligt op 2,7 km afstand. Er is een RandstadRail-halte in de buurt, maar volgens bewoners is er geen buurtbus meer en is het lopen naar de halte voor sommigen te ver. De omgevingsadressendichtheid is hoog (3534 adressen per km²), wat duidt op een stedelijke omgeving met veel voorzieningen.
Schieland Borsboom NVM Makelaars heeft op de verkoopsites alleen de straat en prijs gepubliceerd. Het energielabel staat niet in de advertentie. Dit kan betekenen dat het label nog niet bekend is of dat de makelaar het niet heeft vermeld.
6 woningen in de buurt Meerzicht-Oost