Meerzicht-Oost, Zoetermeer
Bekijk buurtDit appartement aan de Jonkerbos in Zoetermeer biedt een fijne plek in een groene, maar veranderende buurt. Met 78 m² woonoppervlak en een bouwjaar van 1973 is het een betaalbaar alternatief in de wijk. De vraagprijs van €287.500 ligt 31% onder het buurtgemiddelde van €417.794, wat het een scherpe optie maakt. Bekijk ook andere appartementen in Zoetermeer.
Meerzicht-Oost is een wijk met veel groen, maar bewoners zien de buurt verloederen. Een bewoner zegt: "Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk... Nu zijn teveel hoge bomen gekapt." Een ander noemt: "De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel." Op basis van twee beoordelingen krijgt de buurt een 5,88. De wijk telt veel eenpersoonshuishoudens en een mix van leeftijden. Meer over de buurt Meerzicht-Oost.
In de ochtend loop je naar IKC Het Zwanenbos (160 m) of Basisschool Wereldwijs (206 m). Boodschappen doe je bij Albert Heijn of Jumbo, beide om de hoek (401 m). Ook de Lidl en AH XL zijn op loopafstand (879 m en 942 m). Het park of plantsoen is twee straten verder (200 m). De gemeente Zoetermeer biedt verder alle voorzieningen.
Op het moment van schrijven wordt de woning alleen via Kleurrijk NVM Makelaars & Taxateurs Zoetermeer B.V. aangeboden. Het energielabel staat niet in de advertentie.
Details van deze woning
Jonkerbos 15, Zoetermeer
Redelijk · 2 bewoners
Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk, de vogelconcerten op verschillende uren van vroege ochtend tot late avond. Bankjes in het park en andere plekjes op elke paarhonderd meter waar je veilig kon genieten en anderen ontmoeten. Nu zijn teveel hoge bomen gekapt, om vaak totaal onduidelijke redenen, een park met maar een paar bomen, vrijwel alle struikgewas tot de grond toe weggekapt, nauwelijks bankjes meer. Het is stil geworden. Vogels mogen niet meer worden gevoerd, nestelen kunnen ze nergens meer, bankjes zijn weg. Vandalisme, onveiligheid, vervuiling, zwerfvuil, verloedering en eenzaamheid nemen zienderogen toe. Mensen willen elkaar niet meer kennen. Dit komt niet alleen door toegenomen multiculturele samenleving, al draagt dit er wel toe bij. Kinderen leren weinig wat dat betreft, in vergelijking met de strengere opvoeding vroeger van thuis, op school en aanspreken op straat. Er zijn zoveel studies hoe belangrijk bomen en ander goed verzorgd groen zijn voor het sociale klimaat en gedrag in een buurt. Bomen zorgen voor zuurstof, luchtzuivering, schaduw en koelte in de warmte en beschutting, geluiddemping, naast alles wat erin leeft aan dieren, insecten, vogels. Mensen gedragen zich beter in een goed verzorgde groene buurt. Daarom is dit grootschalig verwijderen van alle groen onbegrijpelijk en bijna misdadig. Er is veel te weinig vervangende aanplant. Wij kunnen niet genieten van wat er misschien over vijftig jaar weer kans heeft gezien de botte bijlen te overleven. En er zijn geen bankjes om even te rusten en voor sociale contacten. Wij zitten met de groenarmoede nu, verdwenen vogels, eenzaamheid.
De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel. In donker zo min mogelijk naar buiten. Er zitten nogal wat vervuilers tussen die het allemaal niets kan schelen. Zwerfvuil, peuken, vandalisme, drugs, beschadigde auto's, inbraken, af en toe veel lawaai, hele jaar knallen. Vrijdags parkeeroverlast en files. Mensen durven elkaar niet aan te spreken. Aantal vrijwilligers proberen verbeteringen aan te brengen met vuil ruimen en zo, leuke buurtacties voor eigen flat of straat, buurtbeheer probeert te helpen verbeteren, gemeentesubsidie daarvoor. In combinatie met verduurzamingsacties waarop we wachten. Alle leeftijden. Dus voorzieningen ook voor ouderen nodig, ik roep al jaren om meer bankjes, buurttuin, laagdrempelige ontmoetingsruimtes voor alle doelgroepen. Is er vroeger allemaal geweest en zo was er meer samenleving in letterlijke zin. Sinds Palenstein deze kant op is doorgestroomd is verloedering heel hard gegaan. We hebben een halte van randstadrail, maar er is geen buurtbus meer, veel te ver om te lopen als je verder af zit. De flats en winkelcentrum zijn oud en moeten dringend grondig worden vernieuwd. Veel achterstallig onderhoud. Er is ook hier dringend behoefte aan woningen. Al zijn er ook in gebruik door mensen ze gratis hebben en zelf langdurig in thuisland zitten. Er zijn veel lagere scholen in deze wijk. Ik heb zelf geen kinderen dus kan niet oordelen over de kwaliteit. Er zijn veel te veel bomen gekapt, struiken weg, vogels vinden nauwelijks meer zitplaatsen dus zijn er weinig. We kunnen ze nauwelijks lokken met voeren vanwege ernstige muizen en ratten overlast. Het park is veel te kaal. Door waterproject veel oude grote bomen verdwenen en weinig herplant. En er staat nog veel meer bomenkap op de lijst. Onderhoud en zorg voor aanwezig groen kennelijk te duur. Er zijn toch echt bomendokters die mogelijk ook de oude bomen kunnen helpen. Er zou veel meer groen moeten komen, ook op de flats, galerijen en zo. Voor aanzicht, vogels, insecten, bijen en vlinders vooral. Maakt mensen ook blijer en meer betrokken en scheelt vandalisme. Is psychologisch bewezen. Maandelijks grofvuil ophalen zou terug moeten komen. Eventueel per wijk of groep straten een andere dag. Zou veel vuil dumpen besparen. En wie weet recycling bevorderen. We kunnen vanwege vandalisme geen minibieb of weggeefkastjes plaatsen, zelfs geen prikbord met aanbod, terwijl daar wel behoefte aan is. Vroeger waren er veel ruimtes die voordelig konden worden gehuurd door verenigingen en kleine ondernemers. Rond het winkelcentrum. Winkelaanbod was ook veel completer met een blokker, dhz, schoenen, hakkenbar, jamin, readshop, enz. Nu is alles weg en onbetaalbaar. Veel mensen proberen te verhuizen naar wat betere buurten. Er is eenzaamheid. Er heeft iemand vier maanden dood in huis gelegen en dat is niet de eerste. Dagen, weken is echt ook voorgekomen. De omgeving is niet echt inspirerend, weinig betrokkenheid door de verloedering en weinig gratis of goedkope mogelijkheden.
Gegevens uit Meerzicht-Oost
Gegevens uit Meerzicht-Oost
29 binnen 5 km
66 binnen 5 km
Over Jonkerbos 15, Zoetermeer
De woning aan Jonkerbos 15 in Zoetermeer heeft energielabel A.
Ja, de prijs ligt 31% onder het gemiddelde van €417.794 in de buurt, maar het appartement is met 78 m² ook kleiner dan het buurtgemiddelde van 114 m². De prijs per m² is ongeveer €3.687, wat iets boven het buurtgemiddelde van €3.515 per m² ligt. Het is een marktconforme prijs voor een appartement uit 1973.
In 2023 zijn er 194 misdrijven geregistreerd in de buurt. Bewoners geven aan dat ze zich 's avonds onveilig voelen en dat er sprake is van vandalisme, drugs en inbraken. Er zijn echter ook vrijwilligers die actief zijn om de buurt te verbeteren.
Het treinstation ligt op 2,7 km afstand. Er is een RandstadRail-halte in de buurt, maar een buurtbus ontbreekt. Voor sommige bewoners is de loopafstand naar het OV te ver.
Ja, er zijn meerdere basisscholen op loopafstand: IKC Het Zwanenbos (160 m), Basisschool Wereldwijs (206 m) en Katholieke basisschool De Regenboog (219 m). Voortgezet onderwijs is verder weg, op 2 km.
Het energielabel staat niet in de advertentie. In de buurt heeft 52,9% van de woningen een label D of lager, en 11,8% heeft label A. Het bouwjaar 1973 suggereert dat isolatie mogelijk niet optimaal is.
De advertentie vermeldt geen parkeergegevens. In de buurt is er parkeeroverlast op vrijdagen, zoals bewoners aangeven. Er is geen specifieke parkeergelegenheid bij de woning genoemd.
6 woningen in de buurt Meerzicht-Oost