Meerzicht-Oost, Zoetermeer
Bekijk buurtDit appartement aan de Kadoelerbos in Zoetermeer biedt 93 m² woonruimte in een rustige straat. De woning uit 1972 heeft energielabel E, wat betekent dat de stookkosten naar verwachting hoger uitvallen. Met een vraagprijs van €315.000 is dit een scherp geprijsd aanbod, 25% onder het buurtgemiddelde. Bekijk ook andere appartementen in Zoetermeer.
Meerzicht-Oost is een buurt met veel groen, maar bewoners zien dat achteruitgaan. Een bewoner zegt: "Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk... Nu zijn teveel hoge bomen gekapt." Een ander noemt verloedering en een onveilig gevoel. Toch zijn er ook positieve punten: de buurt heeft veel voorzieningen en een actieve groep vrijwilligers. De buurt Meerzicht-Oost telt ruim 6.300 inwoners, met een mix van leeftijden en veel eenpersoonshuishoudens.
Voor je dagelijkse boodschappen kun je terecht bij de Albert Heijn en Jumbo, beide op loopafstand. Ook een AH XL, Hoogvliet en Lidliggen binnen een kilometer. Scholen zijn er volop: basisschool De Regenboog zit naast de deur, en IKC Het Zwanenbos en Basisschool Wereldwijs zijn twee straten verder. De gemeente Zoetermeer biedt verder een treinstation op 2,7 km afstand en een park op 200 meter.
Op het moment van schrijven wordt de woning alleen via Van Herk Makelaars aangeboden.
Details van deze woning
Kadoelerbos 57, Zoetermeer
Redelijk · 2 bewoners
Meerzicht was een prachtige groene wijk, veel mooie hoge bomen en struikgewas, vogelrijk, de vogelconcerten op verschillende uren van vroege ochtend tot late avond. Bankjes in het park en andere plekjes op elke paarhonderd meter waar je veilig kon genieten en anderen ontmoeten. Nu zijn teveel hoge bomen gekapt, om vaak totaal onduidelijke redenen, een park met maar een paar bomen, vrijwel alle struikgewas tot de grond toe weggekapt, nauwelijks bankjes meer. Het is stil geworden. Vogels mogen niet meer worden gevoerd, nestelen kunnen ze nergens meer, bankjes zijn weg. Vandalisme, onveiligheid, vervuiling, zwerfvuil, verloedering en eenzaamheid nemen zienderogen toe. Mensen willen elkaar niet meer kennen. Dit komt niet alleen door toegenomen multiculturele samenleving, al draagt dit er wel toe bij. Kinderen leren weinig wat dat betreft, in vergelijking met de strengere opvoeding vroeger van thuis, op school en aanspreken op straat. Er zijn zoveel studies hoe belangrijk bomen en ander goed verzorgd groen zijn voor het sociale klimaat en gedrag in een buurt. Bomen zorgen voor zuurstof, luchtzuivering, schaduw en koelte in de warmte en beschutting, geluiddemping, naast alles wat erin leeft aan dieren, insecten, vogels. Mensen gedragen zich beter in een goed verzorgde groene buurt. Daarom is dit grootschalig verwijderen van alle groen onbegrijpelijk en bijna misdadig. Er is veel te weinig vervangende aanplant. Wij kunnen niet genieten van wat er misschien over vijftig jaar weer kans heeft gezien de botte bijlen te overleven. En er zijn geen bankjes om even te rusten en voor sociale contacten. Wij zitten met de groenarmoede nu, verdwenen vogels, eenzaamheid.
De buurt is erg aan het verloederen. Onveilig gevoel. In donker zo min mogelijk naar buiten. Er zitten nogal wat vervuilers tussen die het allemaal niets kan schelen. Zwerfvuil, peuken, vandalisme, drugs, beschadigde auto's, inbraken, af en toe veel lawaai, hele jaar knallen. Vrijdags parkeeroverlast en files. Mensen durven elkaar niet aan te spreken. Aantal vrijwilligers proberen verbeteringen aan te brengen met vuil ruimen en zo, leuke buurtacties voor eigen flat of straat, buurtbeheer probeert te helpen verbeteren, gemeentesubsidie daarvoor. In combinatie met verduurzamingsacties waarop we wachten. Alle leeftijden. Dus voorzieningen ook voor ouderen nodig, ik roep al jaren om meer bankjes, buurttuin, laagdrempelige ontmoetingsruimtes voor alle doelgroepen. Is er vroeger allemaal geweest en zo was er meer samenleving in letterlijke zin. Sinds Palenstein deze kant op is doorgestroomd is verloedering heel hard gegaan. We hebben een halte van randstadrail, maar er is geen buurtbus meer, veel te ver om te lopen als je verder af zit. De flats en winkelcentrum zijn oud en moeten dringend grondig worden vernieuwd. Veel achterstallig onderhoud. Er is ook hier dringend behoefte aan woningen. Al zijn er ook in gebruik door mensen ze gratis hebben en zelf langdurig in thuisland zitten. Er zijn veel lagere scholen in deze wijk. Ik heb zelf geen kinderen dus kan niet oordelen over de kwaliteit. Er zijn veel te veel bomen gekapt, struiken weg, vogels vinden nauwelijks meer zitplaatsen dus zijn er weinig. We kunnen ze nauwelijks lokken met voeren vanwege ernstige muizen en ratten overlast. Het park is veel te kaal. Door waterproject veel oude grote bomen verdwenen en weinig herplant. En er staat nog veel meer bomenkap op de lijst. Onderhoud en zorg voor aanwezig groen kennelijk te duur. Er zijn toch echt bomendokters die mogelijk ook de oude bomen kunnen helpen. Er zou veel meer groen moeten komen, ook op de flats, galerijen en zo. Voor aanzicht, vogels, insecten, bijen en vlinders vooral. Maakt mensen ook blijer en meer betrokken en scheelt vandalisme. Is psychologisch bewezen. Maandelijks grofvuil ophalen zou terug moeten komen. Eventueel per wijk of groep straten een andere dag. Zou veel vuil dumpen besparen. En wie weet recycling bevorderen. We kunnen vanwege vandalisme geen minibieb of weggeefkastjes plaatsen, zelfs geen prikbord met aanbod, terwijl daar wel behoefte aan is. Vroeger waren er veel ruimtes die voordelig konden worden gehuurd door verenigingen en kleine ondernemers. Rond het winkelcentrum. Winkelaanbod was ook veel completer met een blokker, dhz, schoenen, hakkenbar, jamin, readshop, enz. Nu is alles weg en onbetaalbaar. Veel mensen proberen te verhuizen naar wat betere buurten. Er is eenzaamheid. Er heeft iemand vier maanden dood in huis gelegen en dat is niet de eerste. Dagen, weken is echt ook voorgekomen. De omgeving is niet echt inspirerend, weinig betrokkenheid door de verloedering en weinig gratis of goedkope mogelijkheden.
Gegevens uit Meerzicht-Oost
Gegevens uit Meerzicht-Oost
29 binnen 5 km
67 binnen 5 km
Over Kadoelerbos 57, Zoetermeer
De woning aan Kadoelerbos 57 in Zoetermeer heeft energielabel E.
Ja, de vraagprijs van €315.000 ligt 25% onder het gemiddelde van €417.794 in de buurt. De mediaanprijs in Meerzicht-Oost is ook €315.000, dus de prijs is marktconform. Houd wel rekening met energielabel E, wat hogere stookkosten betekent.
De buurt heeft veel groen, maar bewoners klagen over bomenkap en verloedering. Er is een actieve groep vrijwilligers die de buurt probeert te verbeteren. De voorzieningen zijn goed: supermarkten, scholen en een park zijn dichtbij. Wel is er melding van vandalisme en een onveilig gevoel in het donker.
Het energielabel is E. Dat betekent dat de woning minder zuinig is en je hogere stookkosten kunt verwachten. In de buurt heeft 52,9% van de koopwoningen een label D of lager, dus dit is niet uitzonderlijk.
Ja, er zijn meerdere basisscholen op loopafstand. Katholieke basisschool De Regenboog zit op 86 meter, IKC Het Zwanenbos op 272 meter en Basisschool Wereldwijs op 294 meter. Ook zijn er kinderdagverblijven dichtbij.
Het treinstation ligt op 2,7 km afstand. Dat is ongeveer 10 minuten met de fiets of een half uur lopen.
In Meerzicht-Oost stonden woningen gemiddeld 39 dagen te koop voordat ze verkocht werden. Dat is relatief kort, wat kan wijzen op een actieve markt.
6 woningen in de buurt Meerzicht-Oost